DANE ADRESOWE I GODZINY PRACY URZĘDU STANU CYWILNEGO
Urząd Stanu Cywilnego w Niemczy
Rynek 10, II piętro, pokój nr 15
58-230 Niemcza
telefon: 74 8376 068
fax: 74 8376 280
URZĄD PRACUJE W GODZINACH:
Poniedziałek, Środa, Czwartek - 7:30-15:30
Wtorek - 07:30-17:00
Piątek - 07.30 - 14.00
SKŁAD REFERATU:
Urszula Ślęzak-Markiewicz - Kierownik USC
tel. 074 83 76 068
umarkiewicz@um.niemcza.pl
KONTO BANKOWE:
Bank Spółdzielczy w Ząbkowicach Śląskich - Oddział w Niemczy
45 95 33 10 56 20 06 0000 46 46 0001
ZASIĘG I PODSTAWA PRAWNA:
Urząd Stanu Cywilnego w Niemczy obejmuje swoim zasięgiem teren miasta i gminy Niemcza.
Przechowuje księgi urodzeń przez 100 lat, małżeństw i zgonów przez 80 lat.
Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego,
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy,
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks Postępowania Administracyjnego
Ustawa z dnia 24 września 2010 r. - o ewidencji ludności,
Ustawa z 16 listopada 2006 r. - o opłacie skarbowej,
Ustawa z 17 października 2008 r. - o zmianie imienia i nazwiska
ZADANIA REALIZOWANE PRZEZ URZAD STANU CYWILNEGO:
1) Rejestruje stan cywilny osób w formie aktów urodzenia, małżeństwa i zgonu, sporządzanych w rejestrze stanu cywilnego.
2) Przyjmuje oświadczenia:
- o wstąpieniu w związek małżeński w lokalu USC,
- o wstąpieniu w związek małżeński poza lokalem USC,
- od małżonka rozwiedzionego o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
- o uznaniu ojcostwa,
- o nadaniu dziecku nazwiska,
- o zmianie imienia dziecka,
- o nazwiskach noszonych po zawarciu małżeństwa przez mężczyznę, kobietę i dzieci.
3) Sporządza protokoły:
- urodzenia dziecka,
- zawarcia małżeństwa,
- zgłoszenia zgonu.
4) Nanosi w formie wzmianek marginesowych i przypisków informacje o zmianach w stanie cywilnym osób, a dotyczące:
- sądowego zaprzeczenia ojcostwa,
- sądowego ustalenia ojcostwa,
- przysposobienia dziecka,
- wyroku sądowego o rozwiązaniu lub unieważnieniu małżeństwa,
- sądowego sprostowania aktu stanu cywilnego,
- unieważnienia aktu stanu cywilnego,
- decyzji administracyjnych innych urzędów,
- informacji o zawarciu małżeństwa, jego rozwiązaniu lub unieważnieniu, zgonie.
5) Wydaje decyzje administracyjne z zakresu:- zmiany imienia (imion) i nazwiska.
6) Wydaje zaświadczenia w sprawach:
- stwierdzenia braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
- stwierdzenia, że zgodnie z prawem polskim osoba może zawrzeć małżeństwo za granicą,
- zamieszczenia lub niezamieszczenia w rejestrze stanu cywilnego danych osoby.
7) Wydaje odpisy z aktów stanu cywilnego.
8. Organizuje uroczystości jubileuszowe (100 rocznica urodzin i 50-lecie pożycia małżeńskiego).
DECYZJE ADMINISTRACYJNE - INFORMACJA
Decyzje administracyjne wydawane przez kierownika USC stanowią informacje niejawne na podstawie ustawy z dnia 17 października 2008r. o zmianie imienia i nazwiska (tekst jednolity Dz.U. z 2020, poz. 707 ze zm.) oraz na podstawie ustawy o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018r. (tekst jednolity Dz.U. z 2019r., poz. 1781 ze zm.).
Lp. | Rodzaj zmiany | Data aktualizacji | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|