Ewidencja działalności gospodarczej
Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (w skrócie CEIDG) jest spisem przedsiębiorców, będących osobami fizycznymi, działających na terenie Polski.
Zadaniem CEIDG jest:
* - ewidencjonowanie przedsiębiorców będących osobami fizycznymi;
* - udostępnianie informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach w zakresie wskazanym w ustawie;
* - umożliwienie wglądu do danych bezpłatnie udostępnianych przez Centralną Informację Krajowego Rejestru Sądowego;
* - umożliwienie ustalenia terminu i zakresu zmian wpisów w CEIDG oraz wprowadzającego je organu.
Obowiązuje nowy formularz CEIDG-1 wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, w miejsce dotychczasowego formularza EDG-1.
Wniosek ten stanowi jednocześnie zgłoszenie do ZUS/KRUS, GUS oraz naczelnika urzędu skarbowego.
Tryb składania wniosku:
1. w formie elektronicznej - za pośrednictwem formularza elektronicznego dostępnego na stronie internetowej CEIDG, w BIP Ministra Gospodarki oraz za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej.
Wniosek o wpis do CEIDG w formie dokumentu elektronicznego:
* - opatrzony jest podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu, przy zachowaniu zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym albo
* - podpisywany podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, albo
* - podpisywany podpisem osobistym, o którym mowa w przepisach o dowodach osobistych,
* - albo podpisywany w inny sposób akceptowany przez system CEIDG umożliwiający jednoznaczną identyfikację osoby składającej wniosek i czas jego złożenia.
2. w formie tradycyjnej - wypełniając formularz papierowy i składając go w urzędzie gminy:
* - osobiście - wówczas wniosek opatrzony jest własnoręcznym podpisem wnioskodawcy;
* - wysłany listem poleconym - wówczas wniosek opatrzony jest własnoręcznym podpisem wnioskodawcy, którego własnoręczność poświadczona jest przez notariusza.
Organ gminy potwierdza tożsamość wnioskodawcy składającego wniosek i potwierdza wnioskodawcy, za pokwitowaniem, przyjęcie wniosku.
Ze względu na fakt, że wpisy w dotychczasowych ewidencjach gminnych tworzone były na przestrzeni lat w oparciu o zmieniające się przepisy prawne, należy dokonać aktualizacji:
1. kodów Polskiej Klasyfikacji Działalności (obowiązują PKD2007);
2. danych adresowych.
Należy także uzupełnić wpis o numer PESEL lub (i) NIP oraz usunąć wielokrotne wpisy jednego przedsiębiorcy - osoby fizycznej.
email: gprockow@um.niemcza.pl tel.:748376994 , w dniu: 10‑01‑2012 09:50:00
email: gprockow@um.niemcza.pl tel.:748376994 , w dniu: 10‑01‑2012 09:50:00
Lp. | Rodzaj zmiany | Data aktualizacji | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|