AKT URODZENIA - REJESTRACJA NOWORODKA
Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Rejestracja narodzin dziecka następuje w urzędzie stanu cywilnego na terenie działania, którego miał miejsce fakt narodzin lub wysłanie zgłoszenie urodzenia dziecka, mając założony profil zaufany (szczegóły na stronie obywatel.gov.pl)
Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
Podstawą sporządzenia aktu urodzenia dziecka jest karta urodzenia dziecka.
Rodzice dziecka otrzymują, po urodzeniu dziecka, informację, gdzie i w jakim terminie mogą zgłosić się w sprawie sporządzenia aktu urodzenia dziecka.
Zgłoszenia urodzenia dziecka dokonują :
-
matka lub ojciec dziecka posiadający pełną zdolność do czynności prawnych,
-
matka lub ojciec dziecka, którzy ukończyli 16 lat, jeżeli posiadają ograniczoną zdolność do czynności prawnych,
-
w pozostałych przypadkach – przedstawiciel ustawowy lub opiekun matki.
Zgłoszenia urodzenia dziecka można dokonać przez pełnomocnika. Pełnomocnictwo musi być udzielone na piśmie, opatrzone datą sporządzenia i wskazywać kto kogo do jakiej czynności upoważnia.
Uwagi:
Osoba zgłaszająca urodzenie składa oświadczenie o wyborze nie więcej niż dwóch imion dla dziecka. Wybrane imię lub imiona nie mogą być zamieszczone w akcie w formie zdrobniałej oraz nie mogą mieć charakteru ośmieszającego lub nieprzyzwoitego. Niezależnie od obywatelstwa i narodowości rodziców dziecka wybrane imię lub imiona mogą być imionami obcymi. Można wybrać imię, które nie wskazuje na płeć dziecka, ale w powszechnym znaczeniu jest przypisane do danej płci.
Jeżeli zgłoszenia urodzenia dziecka dokonuje pełnomocnik, w pełnomocnictwie należy wskazać imiona, jakie maja być wpisane do aktu urodzenia dziecka.
Kierownik USC rejestrując noworodka nadaje mu numer Pesel oraz dokonuje zameldowania na adres wskazany przez rodziców.
Odpisy w formie elektronicznej funkcjonują tylko w obiegu elektronicznym i mogą być wykorzystywane wyłącznie w systemach informatycznych instytucji, do których są przekazywane w sposób elektroniczny.
Wydruk odpisu w formie elektronicznej nie jest dokumentem urzędowym.
Opłaty:
Sporządzenie aktu urodzenia dziecka oraz odpis skrócony aktu urodzenia dziecka wydawany po rejestracji są wolne od opłaty skarbowej.
Opłacie skarbowej w wysokości 17 zł podlegać będzie pełnomocnictwo, za wyjątkiem pełnomocnictw udzielonych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, które zwolnione są z opłaty skarbowej.
Płatności można dokonać :
-
gotówką lub kartą płatniczą w Kasie znajdującej się na parterze Urzędu Miasta i Gminy w Niemczy, pokój nr 3.
-
przelewem na konto :
Bank Spółdzielczy w Ząbkowicach Śląskich - Oddział w Niemczy ul. Rynek 10, 58-230 Niemczanr konta: 45 95 33 10 56 2006 0000 46 46 0001- podając w tytule przelewu dane pełnomocnika i zakres pełnomocnictwa
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Rodzice dziecka otrzymują, po urodzeniu dziecka, informację o wymaganych dokumentach oraz o terminie w jakim mają zgłosić się do USC celem rejestracji dziecka.
Tryb odwoławczy:
Nie występuje.
Podstawa prawna:
-
Ustawa z dnia 28 listopada 2014r. Prawo o aktach stanu cywilnego.
-
Ustawa z dnia 25 lutego 1964r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy.
Wymagane wnioski i dokumenty:
W celu zarejestrowania dziecka należy przedłożyć:
-
dokument tożsamości osoby zgłaszającej urodzenie dziecka,
-
kserokopia dokumentu tożsamości współmałżonka,
-
w przypadku działania przez pełnomocnika – dokument tożsamości pełnomocnika, oryginał lub urzędowo potwierdzony odpis pełnomocnictwa wraz z oryginałem dowodu uiszczenia opłaty skarbowej lub wydrukiem przelewu bankowego.
email: mszydlowska@um.niemcza.pl , w dniu: 06‑08‑2020 10:59:04
Lp. | Rodzaj zmiany | Data aktualizacji | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|