ZAWARCIE MAŁŻEŃSTWA ZA GRANICĄ
Sposób załatwienia sprawy:
1. Osoba zamierzająca zawrzeć małżeństwo za granicą przed organem obcego państwa winna zwrócić się osobiście do kierownika wybranego urzędu stanu cywilnego w Polsce lub do polskiego konsula z pisemnym wnioskiem o wydanie zaświadczenia stwierdzającego, że zgodnie z prawem polskim może zawrzeć małżeństwo.
2. Warunkiem otrzymania zaświadczenia jest spełnienie takich wymogów jak przy zawarciu małżeństwa:
-
kobieta i mężczyzna muszą mieć ukończonych 18 lat,
-
kobieta, która ukończyła 16 lat może uzyskać z sądu rejonowego – wydział rodzinny i nieletnich pozwolenie na zawarcie małżeństwa, przed ukończeniem 18 lat,
-
nie może zawrzeć małżeństwa: - kto już pozostaje w związku małżeńskim, - osoba ubezwłasnowolniona, - osoba dotknięta chorobą psychiczną lub niedorozwojem umysłowym, - krewni w linii prostej, rodzeństwo ani powinowaci w linii prostej, - przysposabiający i przysposobiony.
3. Zaświadczenie może otrzymać obywatel polski oraz cudzoziemiec, którego możność zawarcia małżeństwa jest oceniana na podstawie prawa polskiego.
4. Zaświadczenie stwierdzające, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo jest ważne przez okres 6 miesięcy od daty jego sporządzenia.
Dokumenty wymagane do wydania zaświadczenia.
1. Występując z wnioskiem o wydanie zaświadczenia do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego przedstawia się do wglądu dokument tożsamości oraz składa:
-
pisemne zapewnienie,
-
dokument potwierdzający stan cywilny przyszłego małżonka,
-
jeżeli obywatel polski nie posiada aktów stanu cywilnego sporządzonych w Polsce – także zagraniczny dokument potwierdzający urodzenie, a jeżeli pozostawał uprzednio w związku małżeńskim – również dokument potwierdzający zawarcie małżeństwa wraz z dokumentem potwierdzającym ustanie lub unieważnienie małżeństwa albo potwierdzającym stwierdzenie nieistnienia małżeństwa,
-
jeżeli obywatel polski, posiada akt urodzenia w Polsce, ale pozostawał już w związku małżeńskim zawartym za granicą, musi wcześniej dokonać transkrypcji aktu małżeństwa do rejestru stanu cywilnego oraz przedstawić dokument potwierdzający ustanie lub unieważnienie małżeństwa albo potwierdzający stwierdzenie nieistnienia małżeństwa.
2. Z wnioskiem o wydanie zaświadczenia do konsula może wystąpić tylko obywatel polski.
W tym przypadku przedstawia do wglądu dokument tożsamości oraz składa:
-
pisemne zapewnienie,
-
odpis aktu urodzenia, a w przypadku pozostawania uprzednio w związku małżeńskim odpis aktu małżeństwa z adnotacją o jego ustaniu, unieważnieniu albo stwierdzeniu nieistnienia albo odpis aktu małżeństwa z dokumentem potwierdzającym jego ustanie lub unieważnienie albo dokumentem potwierdzającym stwierdzenie nieistnienia małżeństwa,
-
dokument potwierdzający stan cywilny przyszłego małżonka.
Dodatkowe informacje:
1. Zapewnienie - jest to dokument, w którym każda z osób zamierzających zawrzeć małżeństwo przedstawia informacje o sobie oraz składa pisemne oświadczenie, że nie zachodzą przeszkody uniemożliwiające zawarcie małżeństwa określone w art. 10 - 15 ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Oświadczenie to składane jest pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
2. Zapewnienie jest ważne przez okres 6 miesięcy od daty jego złożenia.
Opłata skarbowa: - za wydanie zaświadczenia - 38 zł .
Opłaty dokonuje się na miejscu w kasie Urzędu Miasta i Gminy w Niemczy, parter, pokój nr 3.
Jeżeli wniosek składany jest w polskiej placówce dyplomatycznej za granicą – czynność podlega opłacie konsularnej.
Termin załatwienia:
W dniu złożenia wniosku - jeżeli akty stanu cywilnego strony znajdują się w księgach przechowywanych w miejscowym usc lub znajdują się w rejestrze stau cywilnego, albo strona przedstawi odpisy tych aktów.
W przeciwnym razie – do 10 dni od złożenia wniosku.
Jednostka odpowiedzialna: Urząd Stanu Cywilnego, II piętro, pokój nr 15, tel 74 8376 068.
Tryb odwoławczy i skargowy:
W przypadku odmowy wydania zaświadczenia stwierdzającego, że zgodnie z prawem polskim może zawrzeć małżeństwo, kierownik usc powiadamia osobę zainteresowaną o przyczynach odmowy na piśmie.
Osoba zainteresowana w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej pisma może wystąpić do sądu rejonowego właściwego ze względu na siedzibę usc o rozstrzygnięcie, czy okoliczności przedstawione przez kierownika uzasadniają odmowę dokonania czynności.
Skargę w sprawie można składać do Wojewody Dolnośląskiego.
Podstawa prawna: art. 76, 77, 78, 80, 83, 89 -prawo o aktach stanu cywilnego -ustawa z dnia 28 listopada 2014, art. 1, art. 3, art. 4, art.5 , art.7, art. 10, art.11, art.12, art.13, art.14, art.15 - Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy.
Załączniki:
email: mszydlowska@um.niemcza.pl , w dniu: 07‑08‑2020 08:26:12
Lp. | Rodzaj zmiany | Data aktualizacji | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|